Aurat

Ingin saya share sedikit cerita mengenai aurat . Bila terbaca status-status facebooker and twitterian mengenai aurat , saya sedikit kecewa mnegenai pandangan mereka . AURAT WAJIB DITUTUP ! yes , it's are 10000% true but you are wrong about the concept . Sometimes , i heard my friend , especially the boys , are
judging us as the women to cover our aurat dengan cara wearing the "tudung labuh" . It's not wajib to wear the "tudung labuh" because apa yang wajib ialah menutup aurat , bukan bertudung . Even kita pakai selendang ke apa , tudung bawal ke tapi tutup aurat , itu adalah tidak berdosa .

Pernah terjadi suatu peristiwa dimana semasa aku ke kafe universiti , aku ternampak seorang perempuan yang tidak memakai tudung dan membiarkan rambutnya menjadi tontonan umum . Alangkah kecewanya aku bila aku mendapat tahu bahawa bila dia pergi ke kuliah , dia selalu memakai tudung . Bila ditanya ,

"mengapakah awak memakai tudung semasa pergi ke kuliah? "

si dia menjawab ,

" saya memakai tudung kerana saya malas nak uruskan rambut saya bila waktu pagi , kena keringkan lagi , sikat lagi . Nanti lambat la saya nak pergi kelas . Lagipun saya nak menghormati ilmu . "

Ia adalah sangat baik untuk menghormati ilmu tetapi pada pandangan ALLAH , sia-sia sahaja usaha dia memakai tudung itu . Ibarat seorang pelacur yang sembahyang . SubhanALLAH . sama-sama la kita berharap dia akan berasa insaf dan akan perbetulkan niat dia memakai tudung itu . ISLAM itu sebenarnya berasal dari diri kita sendiri .Apakah bezanya kita dengan non-muslims jika kita tidak menutup aurat ? Gembirakah kita apabila agama suci kita musnah dan dipandang rendah oleh masyarakat non-muslims gara-gara tidak menutup aurat?

Bila kita sudah menutup aurat , belajar la untuk memperbaiki yang lain . tingkatkan amalan-amalan yang membolehkan kita menerima keredhaan ALLAH dan membuat orang berfikir bahawa ISLAM is really beautiful .



♥ Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Sha ! Like Kalau Suka ! ♥

;

No comments:

Post a Comment